Strona 1 z 3
Lybra - termostat - jaki płyn, jaka temperatura otwarcia
: 11 gru 2009, 7:35
autor: Krzysiek82
W wątku dotyczącym spalania na biegu jałowym wspomniałem o temperaturze jaką uzyskuję podczas jazdy. Wszyscy napisali mi, że do wymiany jest termostat, którego także o to podejrzewałem. Ale...
Prawidłowo pracujący termostat, według mojej wiedzy, ma temperaturę otwarcia 88 o C. Oznacza to, według mojej wiedzy, że termostat dopóki nie osiągnie tej temperatury, to nie otwiera się. Innymi słowy, rosnąca temperatura silnika nie jest zabierana przez układ chłodzenia aby szybko nagrzać silnik do optymalnej temperatury. Po osiągnięciu tej temperatury, termostat otwiera się, aby nadmiar ciepła rozprowadzić układem chłodzenia w celu uniknięcia przegrzania. Dobrze myślę? Chyba tak.
Jednakże mój przypadek jest następujący: czy to jeżdżę po mieście, czy to pojadę w trasę (co prawda nie długą, ale jednak), to mam około 70 o C (lekko nad, potem znowu równe). W tym czasie zrobię nawet kilkadziesiąt kilometrów i postoję na światłach / w korkach. Kiedyś podchodziło mi tak lekko pod 90 o C. Na wielu zdjęciach także widziałem, że strzałka utrzymuje się lekko pod 90 o C. No więc słusznie wszyscy stwierdzili, że termostat do wymiany. Ale...
Sprawdzałem u siebie kilka razy i podczas gdy strzałka pokazuje 70 stopni, to chłodnica jest zimna, wentylatory nie pracują. Tak jest za każdym razem. Można więc stwierdzić, że wszystko jest w porządku. Nie ma temperatury 88 stopni, termostat nie otworzył się, więc ciepło nie zostało puszczone na chłodnicę. Ale ja tą temperaturę 70 stopni mam cały czas! Więc jak to jest możliwe? Niby nie otwiera układu (gdyby był uszkodzony), ciepło mi za wcześnie nie uchodzi, a jednak silnik nie może osiągnąć temperatury 88 stopni. To jest uszkodzony ten termostat czy nie? Może panujące obecnie temperatury tak skutecznie chłodzą silnik? Może przy takich temperaturach trzeba zrobić kilkadziesiąt kilometrów, aby zagrzać silnik? Da się to jakoś wytłumaczyć?
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 8:11
autor: tommydacho
Temat już w kilku wątkach się przewijał. mam podobny problem, choć u mnie w korkach dochodzi pod 90stopni w korkach, na postoju czy przy bardzo ostrej jeździe, przy normalnej dochodzi do 70, przy bardzo spokojnej lekko ponizej 70. Też byłem pewien że to termostat, ale teraz juz nie mam takiej pewności.
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 9:44
autor: Ciechu
Ja mam to samo w lato mam zawsze 90stopni przy niskich temperaturach 70 stopni.
Może to powoduje zbyt intensywne ogrzewanie wnętrza samochodu sam nie wiem
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 9:46
autor: Dudi
Termostat powininen pracować w ten sposób, że jeśli temp. osiągnie 90st to nie ma prawa wskazówka drgnąć. Niezależnie od tego czy samochód stoi w korku, czy jedzie 140km/h po autostradzie. Czas osiągnięcia takiej temp. przy temp. zewnętrznej w okolicach 0st C powininen wynosić w granicach 8-12 minut.
Jeśli wskazuje kiedykolwiek podczas jazdy 70 - do wymiany. Chyba, że wskazania temp. Wam wariują w samochodach.
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 10:19
autor: kaeres
Krzysiek82 pisze:
Sprawdzałem u siebie kilka razy i podczas gdy strzałka pokazuje 70 stopni, to chłodnica jest zimna, wentylatory nie pracują. Tak jest za każdym razem. Można więc stwierdzić, że wszystko jest w porządku. Nie ma temperatury 88 stopni, termostat nie otworzył się, więc ciepło nie zostało puszczone na chłodnicę. Ale ja tą temperaturę 70 stopni mam cały czas! Więc jak to jest możliwe? Niby nie otwiera układu (gdyby był uszkodzony), ciepło mi za wcześnie nie uchodzi, a jednak silnik nie może osiągnąć temperatury 88 stopni. To jest uszkodzony ten termostat czy nie? Może panujące obecnie temperatury tak skutecznie chłodzą silnik? Może przy takich temperaturach trzeba zrobić kilkadziesiąt kilometrów, aby zagrzać silnik? Da się to jakoś wytłumaczyć?
Sprawdź wąż który idzie od termostatu.
Powinien być ciepły dopiero gdy temp. jest właśnie 88`C.
Jeżeli jest wcześniej czyli tak jak mówisz ok. 70`C to oznacza ewidentnie, że termostat puszcza.
Chłodnica może być zimna bo ciecz zanim tam dotrze to zdąży się ochłodzić na tyle aby nie nagrzewać jej.
No a wentylator to już wiadoma sprawa.
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 14:35
autor: Krzysiek82
I nie ważne, że teraz jeździmy na ogrzewaniu, że jest zimno na dworze? Powinno być te 90 stopni nie zależnie od warunków pogodowych, prędkości jazdy oraz nastaw ogrzewania kabiny?
Bo już zwątpiłem, wracając teraz z trasy jakoś do tych 90 stopni strzałka się doczłapała... Po baaaaaardzo długim czasie, ale jednak...
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 14:43
autor: kaeres
Jak się silnik schładza za bardzo to termostat zamyka się i trzyma te 88`C.
Nie rozumiem już o co Ci chodzi.
Jak masz 70`C to ewidentnie termostat puszcza wcześniej niż powinien i kropka.
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 14:51
autor: Krzysiek82
kaeres pisze:Nie rozumiem już o co Ci chodzi.
Do tej pory cały czas miałem te 70 stopni niezależnie gdzie i jak jeździłem, a teraz wracając po kilkudziesięciu kilometrach (ponad 20) strzałka osiągnęła te 90 stopni ale dopiero pod sam koniec jazdy. A jak pisałem wcześniej od jakiegoś czasu robiąc dowolną liczbę kilometrów (czy to miasto czy trasa) miałem cały czas tylko 70 stopni. Dlatego zapytałem czy te 90 stopni powinno być niezależnie od warunków i jazdy bo już zwątpiłem w usterkę tego mojego termostatu. Można zwariować, cały czas miałem 70, zapytałem o to na forum, to na złość osiągnął 90...

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 15:05
autor: kaeres
Termostat może sobie wariuje, może warunki jazdy były pod większym obciążeniem, itd.
Weź po 10 min. jazdy gdy nie osiągnie jeszcze tych 88`C schwyć za wąż odchodzący od termostatu.
Jeżeli jest ciepły to diagnoza jest jedna.
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 15:45
autor: Dudi
Krzysiek82 pisze:I nie ważne, że teraz jeździmy na ogrzewaniu, że jest zimno na dworze? Powinno być te 90 stopni nie zależnie od warunków pogodowych, prędkości jazdy oraz nastaw ogrzewania kabiny?
Bo już zwątpiłem, wracając teraz z trasy jakoś do tych 90 stopni strzałka się doczłapała... Po baaaaaardzo długim czasie, ale jednak...
Kolego jak dla mnie to diagnoza była prosta już po 2 postach

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 19:34
autor: turkman
Witam,
Jescze pare dni temu mialem ten am problem

zmienilem termostat i jest git.
Tak na marginesie w Wawie na Bokerskiej 9 wymienilem wszystko za 350.
Pozdrawiam
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 11 gru 2009, 20:03
autor: Krzysiek82
Dzięki Panowie za rady i odpowiedzi. Sprawdziłem ten wąż idący od termostatu do chłodnicy i faktycznie lekko ciepły był mimo nie za dużej temperatury silnika. Co ciekawe strzałka podskoczyła lekko nad 70, wąż się zrobił całkiem ciepły, a następnie strzałka mi spadła poniżej 70. Teraz jest 100% pewności, że to jednak termostat.
U mnie w mieście termostat Verneta do wersji 2,4 JTD 135 KM kosztuje 105 zł brutto. Termostat do wersji 140 i 150 KM jest inny i droższy. Znalazłem też sklep internetowy, w którym jest podobna cena, gdyby kogoś interesowało. Ceny rzędu 165 - 180 jakie widziałem w innych sklepach, to lekka przesada.
Link do sklepu internetowego - cena 101 zł
Termostat do 2,4 JTD 135 KM
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 12 gru 2009, 0:05
autor: Dudi
Bo te droższe kolego to zapewne termostaty Behr'a (szły na fabryczny montaż) i raczej warto zainwestować.
Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 12 gru 2009, 14:46
autor: Krzysiek82
Dudi pisze:Bo te droższe kolego to zapewne termostaty Behr'a (szły na fabryczny montaż) i raczej warto zainwestować.
No właśnie nie. Chodzi właśnie o to, że ten sam termostat Vernera o numerze 6551.88 jest w różnych sklepach w różnych cenach. Dlatego dałem linka do sklepu, gdzie można go kupić w normalnej cenie. Widziałem te same termostaty nawet po 160 zł.
I jeszcze jedna uwaga: we wszystkich sklepach dostałem informację, że do silnika 2.4 JTD 135 KM pasuje
TYLKO Vernet 6551.88. Behr jest owszem, ale do wersji 140 i 150 KM. Także informacja, że pasuje też Behr jest nie do końca prawdą. Zresztą już ktoś w którymś wątku pisał, że do 135 KM wersji pasuje tylko Vernet i taka jest prawda.
Tu link do wątku o termostacie do wersji 135 KM:

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7
: 13 gru 2009, 8:43
autor: mr.kura
wczoraj wyminiłemtermosta, miałem podobne objawy, teraz max 10 min. i mam 90C na blacie, i nie ważne czy ogrzewanie mam na max. czy jade wolno czy szybko. Ale tak czy tak sprawdź czujnik temp. cieczy.