Jesli chcecie miec pewnosc czy macie uwalony termostat to nie ma problemu.
Odpalacie silnik rano i patrzycie na wskaznik temperatury jak juz drgnie ciut ponad 50 stopni celsjusza to znaczy ze ciecz w obiegu chlodzacym tez ma 50 stopni - wiec poczujecie gola reka czy jest cieple.
Wkladacie dlon pod maske i macacie grube weze od chlodnicy przy jej kruccach, jesli beda oba w tej samej temperaturze (gorace) to termostat jest niesprawny, jesli jeden bedzie wyraznie zimny a drugi letni, jest to znak ze termostat prawidlowo dziala bo jeszcze nie otworzyl duzego obiegu cieczy.
Co do temperatury to najlepiej sprawdzac okolo 40 do 60 stopni temperatury silnika - nie poparzymy sie i mamy pewnosc ze termostat moze dzialac lub nie.
Czasami ze starosci zakres otwierania termostatu przesuwa sie bardziej ku nizszej temperaturze, tak wiec jesli otwiera przy 80 stopniach mozna to jeszcze jakos zbagatelizowac ale jak przy 60 do 70 to juz znaczaco wplywa na spalanie.
Nastepnym krokiem moze byc sparawdzenie przy jakiej temperaturze duzy obieg zostaje otwarty:
Trzeba sie wyposazyc w termometr o zakresie okolo 100 stopni celsjusza, jak troche ponad tym lepiej.
Bez roznicy czy elektroniczny rezystancyjny PT100 czy rteciowy od pedzenia bimbru

, bo i tak pomiar bedzie mocno orientacyjny.
Odkrecamy korek w zbiorniczku wyrownawczym plynu chlodzacego i wkladamy wyzej wspomniany przyrzad pomiarowy

kladziemy dlon na tym chlodniejszym wezu i czekamy.
Jak pojdzie ciepla ciecz na duzy obieg chlodzacy napewno zauwazymy - rura szybko robi sie goraca - nie trzymac jej za dlugo - jak poczujecie ze jest goraca to odczytajcie wartosc temperatury.
Im blizsza 90 stopniom celsjusza tym lepiej dla Was.
Standardowo termostat sie otwiera od 84 do 92 stopni celsjusza w maksymalnym zakresie.
Ze wzgledu na bezwladnosc temperaturowa cieczy i konstrukcje obiegu chlodzacego pomiar jest orientacyjny - biore pod uwage terazniejsze warunki pogodowe.
Pozdrawiam.
Dla klubowiczów naprawię, wyreguluję samochód, instalację lpg.
Wykonam naprawy (spawanie) w stali, żeliwie, miedzi, aluminium, głównie TIGiem.
Żony:
Lancia Musa Platino 1,4 16V
Moje:
Lancia Dedra LX SW 1,6 mpi 95' - NA SPRZEDAŻ, z pokaźnym pakietem części.
Lancia Dedra LS SW 1,6 mpi 96 - dawca części, w pakiecie j.w.

Czerwony Gruz - Honker 91'
Pupowóz - Jeep Commander