Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
Witam,
w Lybrze mojej żony ukruszył się czarny przewód ciśnieniowy. Zastąpiłem go przeźroczystym, takim jak na zdjęciu. Wychodzi z króćca spod pokrywy silnika, a biegnie do złącza nad chłodnicą. Niestety, wąż ma jednakową średnicę po obu stronach, a wyjście z króćca nad chłodnicą ma mniejszą. Poradziłem sobie za pomocą obejmy. Mam pytanie jak w tytule - do czego to jest, jak działa i co się dzieje gdy np. przepuszcza powietrze. Za co odpowiada ten wężyk? Nie wiem czy na zdjęciu dobrze widać, ale nie mam jak tego zedytować.
Dziękuję za info.
Pozdrawiam
w Lybrze mojej żony ukruszył się czarny przewód ciśnieniowy. Zastąpiłem go przeźroczystym, takim jak na zdjęciu. Wychodzi z króćca spod pokrywy silnika, a biegnie do złącza nad chłodnicą. Niestety, wąż ma jednakową średnicę po obu stronach, a wyjście z króćca nad chłodnicą ma mniejszą. Poradziłem sobie za pomocą obejmy. Mam pytanie jak w tytule - do czego to jest, jak działa i co się dzieje gdy np. przepuszcza powietrze. Za co odpowiada ten wężyk? Nie wiem czy na zdjęciu dobrze widać, ale nie mam jak tego zedytować.
Dziękuję za info.
Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Ramzes_II
- Odszedł od nas na zawsze
- Posty: 2543
- Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
- Imię: Dominik
- Lokalizacja: Dębica, podkarpackie
Re: Lybra - co to i do czego służy
Sterowanie zaworu geometri w turbinie.
Wymien ten wężyk na gumowy - ten od wysokiej temperatury zassie się i nie bedzie sterowania geometrią w turbo.
Wymien ten wężyk na gumowy - ten od wysokiej temperatury zassie się i nie bedzie sterowania geometrią w turbo.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW
>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 167
- Rejestracja: 21 gru 2009, 0:38
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Lybra - co to i do czego służy
i zobacz czy ten drugi wężyk (ten czarny) nie przytarł się czasem o obudowę wentylatora chłodnicy,
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
OK. Tylko że szukałem już takiego wężyka i jakoś cieżko. Ale poszukam jeszcze. Co do drugiego - jest cały. A ten zaś od czego jest? I możecie mi wyjaśnić jak to działa? Chciałbym wiedzieć. Bom ciekawski.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
W wężyku który wymieniłeś jest podciśnienie. Dochodzi do zaworka. Zaworek w zależności od potrzeby przepuszcza więcej bądź mniej podciśnienia. Podciśnienie wciąga cięgiełko przy turbinie. Cięgiełko przestawia kąt łopatek w turbinie. Zmiana kąta powoduje zmianę ciśnienia doładowania.jjash pisze:OK. Tylko że szukałem już takiego wężyka i jakoś cieżko. Ale poszukam jeszcze. Co do drugiego - jest cały. A ten zaś od czego jest? I możecie mi wyjaśnić jak to działa? Chciałbym wiedzieć. Bom ciekawski.
To tak w skrócie i na chłopski rozum

Jest:
Lybra Executive SW 2.4 JTD + Mod by Ramzes
Lybra Executive SW 2.4 JTD + Mod by Ramzes
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
W każdym motoryzacyjnym mają węże gumowe olejowe sprzedawane na metry.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
Ty popatrz, nie pomyślałem o "zwykłym" motoryzacyjnym. Poważnie. Nie nabijam się. Po prostu nie pomyślałem o tym. Tylko teraz, w globalnej wiosce, gdzie znaleźć w Poznaniu "normalny motoryzacyjny"? Kiedyś to były, a teraz jak nie sieciowy to nie istnieje.
Ale dzięki za info i za wykład na temat sposobu działania. Warto wiedzieć. Ba! Wiedzieć trza!
Ale dzięki za info i za wykład na temat sposobu działania. Warto wiedzieć. Ba! Wiedzieć trza!
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
U mnie to samo, ukruszył się przy tym króćcu przy pokrywie.
Wyłączona została turbina. Świeci się kontrolka silnika, wymieniłem wężyk (całe 2,50 zł), jednak kontrolka nie gaśnie i turbina nie załącza się. Chyba jeszcze trzeba skasować błąd. Na razie odpiąłem akumulator, może pomoże, ale wątpię...
Wyłączona została turbina. Świeci się kontrolka silnika, wymieniłem wężyk (całe 2,50 zł), jednak kontrolka nie gaśnie i turbina nie załącza się. Chyba jeszcze trzeba skasować błąd. Na razie odpiąłem akumulator, może pomoże, ale wątpię...
- Ramzes_II
- Odszedł od nas na zawsze
- Posty: 2543
- Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
- Imię: Dominik
- Lokalizacja: Dębica, podkarpackie
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
Pomoże jak umarłemu kadzidło.marrog pisze:U mnie to samo, ukruszył się przy tym króćcu przy pokrywie.
Wyłączona została turbina. Świeci się kontrolka silnika, wymieniłem wężyk (całe 2,50 zł), jednak kontrolka nie gaśnie i turbina nie załącza się. Chyba jeszcze trzeba skasować błąd. Na razie odpiąłem akumulator, może pomoże, ale wątpię...
Ty dzwoniłeś do mnie ? jesli faktycznie masz odczyt czujnika doładowania na poziomie 2.5 bara na jałowym to podmień na próbę mapsensor jak ci mówiłem.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW
>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
Witam
Tak ja do Ciebie dzwoniłem.
Jutro mam mieć nowy czujnik, dogadałem się z mechanikiem, że jak będzie ok, to płacę 100 zł za niego, bo to zamiennik z BOSCH-a oznaczenie to x xxx xxx 844 (bodajże, gdzie xx to to samo co na org.).
No wyjąłem czujnik, przemyłem go benzyną, wpiąłem od nowa i co ciekawe uzyskałem odczyt na mierniku ok 2V czyli na oko ok, ale skacze na jałowym biegu raz 2V raz 3V a jak wskoczy ponad 4,7V to zapala się kontrolka od silnika i za chwilę spadnie to gaśnie kontrolka. Jak się nie pali kontrolka (jak się uda odpalić że się nie pali) to turbina się załączy i ciągnie normalnie.
Jutro na nowym zobaczę co się będzie dziać.
Tak ja do Ciebie dzwoniłem.
Jutro mam mieć nowy czujnik, dogadałem się z mechanikiem, że jak będzie ok, to płacę 100 zł za niego, bo to zamiennik z BOSCH-a oznaczenie to x xxx xxx 844 (bodajże, gdzie xx to to samo co na org.).
No wyjąłem czujnik, przemyłem go benzyną, wpiąłem od nowa i co ciekawe uzyskałem odczyt na mierniku ok 2V czyli na oko ok, ale skacze na jałowym biegu raz 2V raz 3V a jak wskoczy ponad 4,7V to zapala się kontrolka od silnika i za chwilę spadnie to gaśnie kontrolka. Jak się nie pali kontrolka (jak się uda odpalić że się nie pali) to turbina się załączy i ciągnie normalnie.
Jutro na nowym zobaczę co się będzie dziać.
- Ramzes_II
- Odszedł od nas na zawsze
- Posty: 2543
- Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
- Imię: Dominik
- Lokalizacja: Dębica, podkarpackie
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
no to masz winnego. Sam sobie odpowiedziałeś 

Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW
>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
No mam nadzieję, że to będzie strzał w 10 
Tak jak Ci mówiłem odpukać przez 3 lata użytkowania nie robiłem za wiele przy niej i niech tak pozostanie.
Następną rzeczą jaka mnie czeka i to niebawem to wymiana żarowych, bo świeci mi kontrolka po odpaleniu (mruga przez kilka sek i gaśnie), znowu zimą będzie problem z odpalaniem
w zeszłym miesiącu robiłem dolot powietrza do kolektora - wąż bo był pęknięty i miał dziurę jak się wcisnęło gaz. Przy okazji wymyłem cały intercooler w środku i na zewn. No i trochę mocy przybyło...
Choć bratu nie podoba się praca na jałowym. Co ciekawe jak minimalnie dotknę nogą pedał gazu i słychać że minimalnie obroty wzrosną to praca jest zupełnie inna. Tak jakby koło dwumasowe było coś nie tak (choć głowy nie dam).

Tak jak Ci mówiłem odpukać przez 3 lata użytkowania nie robiłem za wiele przy niej i niech tak pozostanie.
Następną rzeczą jaka mnie czeka i to niebawem to wymiana żarowych, bo świeci mi kontrolka po odpaleniu (mruga przez kilka sek i gaśnie), znowu zimą będzie problem z odpalaniem

w zeszłym miesiącu robiłem dolot powietrza do kolektora - wąż bo był pęknięty i miał dziurę jak się wcisnęło gaz. Przy okazji wymyłem cały intercooler w środku i na zewn. No i trochę mocy przybyło...
Choć bratu nie podoba się praca na jałowym. Co ciekawe jak minimalnie dotknę nogą pedał gazu i słychać że minimalnie obroty wzrosną to praca jest zupełnie inna. Tak jakby koło dwumasowe było coś nie tak (choć głowy nie dam).
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
Po wymianie czujnika i wężyka, auto znowu dostało "ciągu" 

- Ramzes_II
- Odszedł od nas na zawsze
- Posty: 2543
- Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
- Imię: Dominik
- Lokalizacja: Dębica, podkarpackie
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
i nie powiem jak zwykle: "A nie mówiłem ? "marrog pisze:Po wymianie czujnika i wężyka, auto znowu dostało "ciągu"

Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW
>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166<<<<<<<<<<<<<<<<<<
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra - wężyk od zaworu sterującego geometrią turbiny
A mówiłeś 
Kurde zmartwił mnie mechanik, bo na jego ucho ta dziwna praca (takie jakby klekotanie) to chyba dwumas, choć pewności nie ma, spróbuje zrzucić pasek i odpalić go, może któreś koło stuka i przenosi się ten dźwięk dalej. Co ciekawe, jak minimalnie dotknę pedału gazu to następuje cisza.
Znajomy mówił, że ten stukot to bardziej może być wina EGR że za dużo spalin dostaje. Sam już nie wiem co o tym myśleć.
Czekają mnie żarowe do wymiany, a jak dojdzie dwumas to kwota ładnie pociągnie po kieszeni.

Kurde zmartwił mnie mechanik, bo na jego ucho ta dziwna praca (takie jakby klekotanie) to chyba dwumas, choć pewności nie ma, spróbuje zrzucić pasek i odpalić go, może któreś koło stuka i przenosi się ten dźwięk dalej. Co ciekawe, jak minimalnie dotknę pedału gazu to następuje cisza.
Znajomy mówił, że ten stukot to bardziej może być wina EGR że za dużo spalin dostaje. Sam już nie wiem co o tym myśleć.
Czekają mnie żarowe do wymiany, a jak dojdzie dwumas to kwota ładnie pociągnie po kieszeni.