Jak dbamy o swoje silniki ???

Róbta co chceta ;)
Awatar użytkownika
Sebastian
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2573
Rejestracja: 24 paź 2007, 0:00
Imię: Sebastian
Lokalizacja: DW

Re: RE: Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: Sebastian » 20 gru 2016, 7:46

Wilkin pisze: Zalecane szczególnie do dolewania w TDCi.
W wolnej chwili postaram się znaleźć odnośnik.
Tdci: mów mi jeszcze!
jest: Yamaha FZS 600, Yamaha JogRR, Kymco Downtown 300i, Taczka Duster 1.3
było m.in.: Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa, Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDm, Lancia Ypsilon 1.2 16V (zygmunt zabrał)

adamM20
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3366
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: adamM20 » 21 gru 2016, 18:49

FXX pisze:Zatem niech będzie LM1052.
... ponieważ w dniu dzisiejszym destylarka miała nieco więcej mocy przerobowych dlatego została zatrudniona w ramach doświadczenia Kamila.
Dane wejściowe:
- próbka ON1, próbka ON B-0 o specyfikacji EN 590
- próbka ON2, próbka pochodząca ze zmieszania B-0 z olejem silnikowym LM w stosunku 0,25/60
- próbka ON3, próbka pochodząca ze zmieszania B-0 z olejem silnikowym LM w stosunku 1,00/60 (próbka poglądowo-edukacyjna)
- olej silnikowy LM do dwusuwów
- destylarka Herzoga, pełny automat
- elektroniczna waga laboratoryjna
Przebieg badania:
Wszystkie badania zostały przeprowadzone zgodnie z wymaganiami normy. W badanym zakresie wszystkie próbki spełniały odpowiednie normy jakościowe.
Wyniki badań (część zbadanych parametrów):
wyniki badań, w przedmiotowym zakresie potwierdziły spełnienie przez wszystkie próbki normy EN590. Ze względu na dokładność pomiarów wykonanych przez destylarkę oszacowanie pozostałości (zanieczyszczeń) po destylacji próbek ON1 i ON2 zostało wykonane w oparciu o wskazania wagi elektronicznej metodą ważenia kolby destylacyjnej przed i po destylacji. Otrzymane wyniki dla ON1 i ON2 wyniosły odpowiednio 1,96 g i 1,99 g.
Dodatkowo wykonano destylację próbki poglądowej ON3, której celem było dla celów dyskusji "przejaskrawienie" obrazu wpływu dodatku w postaci oleju smarowego do diesla (zdjęcie).
Poniżej parę fotek pozostałości po destylacji.
Kamilu prośba o Twój pierwszy (tak na gorąco) komentarz, do którego bardzo chętnie się odniosę. Dodam tylko, że niestety jakość zdjęć w rzeczywisty sposób nie oddaje kolorów pozostałości po próbkach ON1 i ON2.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10687
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: FXX » 21 gru 2016, 19:53

Tak na początek zapytam:
- jakiej wielkości była pierwsza próbka?
- jak została sporządzona druga próbka?
- jaki był dokładny zakres badania?

Zgodnie z Twoim podsumowaniem, skoro obie próbki spełniają wymaganą normę, to jakie jest są przeciwwskazania w stosowaniu oleju 2T jako dodatek do oleju napędowego?
Nie wiem jak dokładną mieliście tą wagę, ale różnica rzędu 0,03g to raczej różnica znikoma, aczkolwiek nie znam wielkości próbek.

Trzecia próbka została sporządzona w stosunku odpowiednim dla silników dwusuwowych, więc jest raczej mocno przejaskrawiona.
Peugeot 508 II SW 1.6pT
Peugeot 308 II 1.6bHDI


Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

iled
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 237
Rejestracja: 10 cze 2016, 7:59
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: iled » 21 gru 2016, 20:49

Adam, popelniasz podstawowy błąd, kto wpadnie jaki?
Po nowym roku napiszę

adamM20
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3366
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: adamM20 » 22 gru 2016, 8:38

FXX pisze:Tak na początek zapytam:
- jakiej wielkości była pierwsza próbka?
- jak została sporządzona druga próbka?
- jaki był dokładny zakres badania?

Zgodnie z Twoim podsumowaniem, skoro obie próbki spełniają wymaganą normę, to jakie jest są przeciwwskazania w stosowaniu oleju 2T jako dodatek do oleju napędowego?
Nie wiem jak dokładną mieliście tą wagę, ale różnica rzędu 0,03g to raczej różnica znikoma, aczkolwiek nie znam wielkości próbek.

Trzecia próbka została sporządzona w stosunku odpowiednim dla silników dwusuwowych, więc jest raczej mocno przejaskrawiona.
ad1) wszystkie próbki zostały sporządzone w ilości 100 mL
ad2) przy pomocy elektrycznej pipety przy pomocy której można wykonac mieszaninę o składzie 0,025/60 L
ad3) PN-EN ISO 3405:2012 Przetwory naftowe -- Oznaczanie składu frakcyjnego metodą destylacji pod ciśnieniem atmosferycznym
ad4) dokładność wagi 0,001 g
Jakieś kolejne pytania?
Mocno przejaskrawiona próbka jest potrzebna dla celów dyskusyjnych, która jest niezbędną na dalszym jej etapie.
iled pisze:Adam, popelniasz podstawowy błąd, kto wpadnie jaki?
Po nowym roku napiszę
... no trudno poczekam.

Pozdrawiam

iled
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 237
Rejestracja: 10 cze 2016, 7:59
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: iled » 22 gru 2016, 9:17

Nie poczekasz, ja też nie
bo temat mnie interesuje i póki masz chęci działajmy.
Po pierwsze nie widzę tabelek z wynikami , czytelny załącznik ?
Po drugie dodaj 3 próbkę z biopaliwem.
Po 4 zrób zdjęcia porządnej rozdzielczości.
Po ostatnie jakie ciśnienie masz ?
I wisienka - spalanie w silniku odbywa się przy wtrysku od 300 barów, inne rozpylenie niż próba statyczna.
I inne pozostałości.
Nie mniej podaj to o co cię proszę. To wtedy rozjaśni wszystkimi obraz
destylacja_badania.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

adamM20
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3366
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: adamM20 » 22 gru 2016, 16:35

iled pisze:Nie poczekasz, ja też nie
bo temat mnie interesuje i póki masz chęci działajmy.
Po pierwsze nie widzę tabelek z wynikami , czytelny załącznik ?
Po drugie dodaj 3 próbkę z biopaliwem.
Po 4 zrób zdjęcia porządnej rozdzielczości.
Po ostatnie jakie ciśnienie masz ?
I wisienka - spalanie w silniku odbywa się przy wtrysku od 300 barów, inne rozpylenie niż próba statyczna.
I inne pozostałości.
Nie mniej podaj to o co cię proszę. To wtedy rozjaśni wszystkimi obraz
ad1) tabelki z wynikami destylacji do przedmiotowego tematu nic nie wnoszą ponieważ gdyby tak było to oczywiście byłyby dołączone, zmiana składu frakcyjnego przy tego typu dolewkach w takich ilościach to przede wszystkim pytanie o koniec destylacji, który dla badanych próbek wyniósł odpowiednio: 352, 353, 356 stopni.
ad2) co badanie próbki z bio ma wnieść do tematu? Zważywszy na koszty badań (praca tego typu sprzętu to dość wysokie koszty) każde kolejne badanie musi zostać "obudowane" celowością jego przeprowadzenia przede wszsytkim w zakresie oczekiwanych jego efektów. Podaj jaki jest cel takiego badania.
ad3) niestety z tym jest mały problem ponieważ laboratorium jest wyposażone w wysokiej klasy sprzęt laboratoryjny natomiast nie posiada super aparatu fotograficznego. Postarm się jakoś polepszyć jakość zdjęć co jednak nie zmienia faktu, że zdjęcie próbki ON2 jest nieco ciemniejsze niż ON1. Zdjęcia zamieściłem z chęci bycia obiektywnym wobec sznownych Kolegów uznając, że mówione słowo nie zawsze jest wiarygodne nawet jeśli osoba je wypowiadająca nie ma żadnego interesu aby "zaciemniać" obraz.
ad4) nie bardzo rozumiem o jaki ciśnienie chodzi
Przedmiotowa "wisienka" ... : ok2 : :D ,ok ten temat możemy pociągnąć.
Jakieś dodatkowe pytania :?:

Serdecznie pozdrawiam.

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: luka » 22 gru 2016, 17:58

iled pisze: Po ostatnie jakie ciśnienie masz ?
Bez urazy, ale to chyba pytanie do ciebie kolego. :roll:

adamM20
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3366
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: adamM20 » 04 sty 2017, 19:15

... jako, że nie ma pytań dlatego parę słów na temat tego typu dolewek"
- elementy za lub neutralne:
a) dolewki na tym poziomie ich zawartości nie pogarszają normowych wartości parametrów paliwa
b) podatkowo sprawa jest neutralna (podatki po stronie paliwa zapłacone), choć kwestie dolewek mogą w świetle prawa budzić pewne wątpliwości ...
c) właściciel pojazdu, do którego dolewa olej smarny przekonany jest, że dba w ten sposób o swój silnik (samopoczucie tego typu nie jest bez znaczenia)

- elementy przeciw:
a) silnik czterosuwowy dostaje dodatkową (ponad standardowego zużycia rzędu 0,05-0,15 L/1000 km) porcję oleju, który spalając się w warunkach komory spalania diesla jest źródłem dodatkowych ilości związków stałych (sadzy). Dla przebiegu silnika przy takich dolewkach rzędu 150.000 km silnik dodatkowo spala około 37 L oleju co nie jest wielkością pomijalną. Przy zużyciu oleju przez silnik 0,15 L/1000 km te dodatkowe 0,25 L/1000 km daje w sumie 0,4 L/1000 km. Oczywiście daleko takiej dawce oleju do silnika na przykład pilarki ale gdyby takie zużycie towarzyszyło samochodowemu dieslowi (0,4 L/1000 km = 6L od wymiany do wymiany oleju w silniku) to każdy normalny człowiek oddałby takie auto do naprawy.
b) dla silnika z katalizatorem albo nie daj Boże z DPF to już może być problem
c) stosowaniu dolewek olejowych do "zdrowego" silnika musi towarzyszyć stosowanie "utleniaczy" w celu utrzymania silnika we względnej czystości. Jednak takie działanie dalekie jest od jakiegokolwiek sensownego rachunku ekonomicznego.
d) wpływ oleju smarowego (nawet tego najlepszego) na czystość silnika w tym jego układu wydechowego jest jednoznacznie negatywny dlatego dobrym jest pytanie czy ochrona jednego elementu silnika (układu wtryskowego) warta jest jednoczesnego pogarszania warunków pracy pozostałych elementów silnika.

Powyższy rachunek zysków i start jest wyłącznie elementem mojej opinii i małego doświadczenia zawodowego. Nie jest moją intencją przekonywanie kogokolwiek do zmiany stanowiska zwłaszcza jeśli jest ono wynikiem własnych doświadczeń (dobrej praktyki) lub też fachowej literatury.
Podobnie jest w przypadku opinii dotyczących wpływu sposobu tankowania zbiornika paliwa na ilość wykroplonej w baku wody, która w mojej opinii jest niezależna od tego czy tankujemy zawsze do pełna czy też na przykład po 10 L. Ilość wykroplonej wody (poniżej temp. rosy) zawsze będzie taka sama. Tu jednak mogę wszystkich zapewnić, że problem wody w zbiornikach, w normalnych warunkach, zniknie w 2017 na 95% roku a w 2018 na 100% :D .
Serdecznie pozdrawiam.


P.S.
badanie jednej próbki z punktu widzenia szerszych i głębszych wniosków nie jest reprezentatywne, jednak w tym konkretnym przypadku zważywszy na dużą ilość podobnych badań prezentowane stanowisko nie jest merytorycznym nadużyciem.

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10687
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: FXX » 04 sty 2017, 20:35

Cóż, ja nie mam doświadczenia zawodowego w tym zakresie, ale pozwolę sobie zwrócić uwagę na kilka wymienionych przez Ciebie argumentów i nieścisłości, które imho tu występują.
adamM20 pisze:b) podatkowo sprawa jest neutralna (podatki po stronie paliwa zapłacone), choć kwestie dolewek mogą w świetle prawa budzić pewne wątpliwości ...
Nie bardzo rozumiem jakie wątpliwości mają budzić te dolewki? Olej 2T jest przeznaczony ogólnie do silników dwusuwowych, a te są stosowane w motocyklach chociażby, zatem nie bardzo wiem jakie wątpliwości podatkowe tu są.
adamM20 pisze:a) silnik czterosuwowy dostaje dodatkową (ponad standardowego zużycia rzędu 0,05-0,15 L/1000 km) porcję oleju, który spalając się w warunkach komory spalania diesla jest źródłem dodatkowych ilości związków stałych (sadzy). Dla przebiegu silnika przy takich dolewkach rzędu 150.000 km silnik dodatkowo spala około 37 L oleju co nie jest wielkością pomijalną. Przy zużyciu oleju przez silnik 0,15 L/1000 km te dodatkowe 0,25 L/1000 km daje w sumie 0,4 L/1000 km. Oczywiście daleko takiej dawce oleju do silnika na przykład pilarki ale gdyby takie zużycie towarzyszyło samochodowemu dieslowi (0,4 L/1000 km = 6L od wymiany do wymiany oleju w silniku) to każdy normalny człowiek oddałby takie auto do naprawy.
To jak dla mnie zbyt duże uproszczenie.
W przeciwieństwie do oleju silnikowego do czterosuwów, olej do silników 2T jest przeznaczony do spalania.
Co za tym idzie z tego co wiem zostawia po spaleniu sporo mniej szkodliwych pozostałości. Zatem zsumowanie tych dwóch liczb jest chyba zbyt daleko idącym uproszczeniem.
adamM20 pisze:b) dla silnika z katalizatorem albo nie daj Boże z DPF to już może być problem
To się bezpośrednio wiąże z moją wątpliwością powyżej.
Wpływ na katalizator chyba jest pomijalny - przeglądając fora polskie i zagraniczne nie zarejestrowałem ani jednego przypadku problemu z katalizatorem.
adamM20 pisze:Podobnie jest w przypadku opinii dotyczących wpływu sposobu tankowania zbiornika paliwa na ilość wykroplonej w baku wody, która w mojej opinii jest niezależna od tego czy tankujemy zawsze do pełna czy też na przykład po 10 L. Ilość wykroplonej wody (poniżej temp. rosy) zawsze będzie taka sama.
Cóż, tutaj nie bardzo ogarniam Twój tok myślenia...
Prosta zasada wygląda tak:
więcej paliwa w baku -> mniej powietrza w baku -> mniej pary wodnej zawartej w powietrzu -> mniej skroplonej wody

Nie wspominając już o tym, że nawet gdyby ilość skroplonej wody była taka sama, to większa ilość paliwa znacznie obniża stosunek paliwo - woda.
Peugeot 508 II SW 1.6pT
Peugeot 308 II 1.6bHDI


Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

adamM20
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3366
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: adamM20 » 04 sty 2017, 21:21

.... a więc do rzeczy:
- jak sam napisałeś olej 2T jest do dwusuwów co w pełni określa jego przeznaczenie i dlatego w tym przypadku wątpliwości podatkowych nie ma :!: . W przypadku jego zastosowania niezgodnego z przeznaczeniem (w dosłownym tego znaczeniu) a tak jest w przypadku dolewek do diesla jak i w przypadku każdych innych dolewek może powstać pytanie o kwestie podatkowe głównie akcyzowe, które należą do rzeczy niezwykle skomplikowanych zależnych od wielu czynników. Generalnie wszystkie paliwa ciekłe (o nich mowa) są produktami akcyzowymi w zakresie wszystkich ich składników i niezależnie od skali stosowania różnego rodzaju dodatków dodawanych na różnych ich etapach muszą one być "oakcyzowane". W przedmiotowym przypadku jak napisałem sprawa ta jest podatkowo neutralna aczkolwiek przez potencjalną procesową ostrożność napisałem, że może wzbudzać ona pewne wątpliwości.
- co do spalania oleju 2T musisz zrozumieć jego przeznaczenie, które wynika z istoty działania silnika dwusuwowego. To, że jest on jakościowo lepszy od mixoli i innych tego podobnym nie oznacza, że jest obojętny dla diesla. To tak trochę jest jak z każdym lekiem, który zawsze działa ze skutkami ubocznymi. Leczysz chory narząd przy okazji negatywnie bardziej lub mniej oddziaływując na inne organy. Różnica między lekami a 2T polega jednak na tym, że w sprawnym silniku nie ma chorego "organu" i tak na zapas nie ma po co leczyć żadnej jego części nawet tak na wszelki wypadek.
- co do wody w baku , każdemu ubytkowi paliwa w baku towarzyszy wdech wilgotnego powietrza zewnętrznego, niezależnie ile przejdziesz kilometrów i ile razy napełnisz zbiornik paliwa w jakiejkolwiek technologii jego napełniania ilość zassanego wilgotnego powietrza zawsze będzie taka sama a ilość paliwa w zbiorniku z punktu widzenia zaabsorbowanej wody nie ma znaczenia.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Duch-Dziadka
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5269
Rejestracja: 13 maja 2007, 0:00
Lokalizacja: Czarnków/Poznań

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: Duch-Dziadka » 04 sty 2017, 21:36

Heh..., ale się zrobił z tego temat... :)

Ja dzisiaj do jednego ze swoich aut wlałem 1l mixolu. Trudno mi powiedzieć czy faktycznie jest lepiej...wymieniłem przy okazji filtr paliwa, wyczysciliśmy EGR oraz czujnik ciśnienia przy turbinie. Pytanie czy wszystko razem nie dało efektu, że auto faktycznie chodzi płynniej...

Ku mojemu zaskoczeniu wielu znajomych z branży motoryzacyjnej stosuje tą metodę i to w autach które mają dużo większy przebieg.
Giulietta Veloce 2016r

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: volf » 04 sty 2017, 21:37

Najlepiej byłoby wziąć dwa takie same silniki/auta i zrobić im test długodystansowy, jeden na czystym ON a drugi z dodatkami. Po powiedzmy 500kkm silniki i osprzęt rozebrać i sprawdzić czystość i zużycie podzespołów :D
Obawiam się, że ze względu na koszty, czas i pracochłonność nigdy takich badań się nie doczekamy :)
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Duch-Dziadka
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5269
Rejestracja: 13 maja 2007, 0:00
Lokalizacja: Czarnków/Poznań

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: Duch-Dziadka » 04 sty 2017, 21:52

Generalnie mam dwa auta, które jeżdżą po Europie. Jeden ma 334 tys drugi ma 314 tys km.
Oleje wymieniane co 35-45 tys km w zależności od tego jak zjeżdżają do kraju.
Pokusiliśmy się w tym aucie co ma większy przebieg o zdjęcie miski olejowej i ku naszemu zdziwieniu miska i dół silnika czyste.
Spodziewaliśmy się raczej ogromnego syfu o którym można przeczytać w necie albo usłyszeć od użytkowników aut dostawczych.
Leje olej ELF oraz GULF w zależności gdzie dokonuję wymiany.
Giulietta Veloce 2016r

bassooner
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2555
Rejestracja: 24 paź 2013, 13:37
Imię: Sławuś
Lokalizacja: Szamoni
Kontakt:

Re: Jak dbamy o swoje silniki ???

Post autor: bassooner » 04 sty 2017, 21:53

volf pisze:Najlepiej byłoby wziąć dwa takie same silniki/auta i zrobić im test długodystansowy, jeden na czystym ON a drugi z dodatkami. Po powiedzmy 500kkm silniki i osprzęt rozebrać i sprawdzić czystość i zużycie podzespołów :D
Obawiam się, że ze względu na koszty, czas i pracochłonność nigdy takich badań się nie doczekamy :)
a silniki musiałby być nówki i dodatkowo musiałby jeździć w tych samych warunkach, najlepiej jeden za drugim ;-)
http://www.berbela.com/
Lancja Libra Intęsa SW 2004 5Rv10 150km (ale byków nie?)

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Hyde Park :::”