Lancia - climatronic

Awatar użytkownika
piticooler
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 66
Rejestracja: 19 sie 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Lancia - climatronic

Post autor: piticooler » 17 lut 2006, 11:27

Witam wszytskich:)
dlugo szukalem na ramach forum lancia polska temtu zwiazanego z tematem postu... na czym polega praca klimatyzacji automatycznej??
nie chodzi mi tutaj o techniczny aspekt tego problemu tzn o parowniki skraplacze sprezarki itd.... ale o to jak to wszytsko dziala w okresie zarowno letnim jak i zimowym czyli o zwyle urzytkowanie:) czy jest mozliwa jazda w lecie przy temp np +30oC z wylaczonym climatroniciem i z wlaczonym zwyklym nawiewem... czy jezeli juz posiadasz climatronic to jestes na niego skazany...(darujcie sobie odrazu teksty .."kto przy takiej tem. jezdzi bez klimy" ) :))) bo chyab nikt tak tylko chiacl bym wiedziec... a do tej pory nie mialem tego "daru motoryzacji " u siebie:) tak samo w okresie zimowym klima chyba chlodzi a nie grzeje.. wiec jak to jest?? czy w waszych lanciach zauwazyliscie wzrost spalania przy jezdzie z klimatroniciem?? na czym polega funkcja Auto itd?? czekam na wyjasnienia:)) pozdrawiam!!:)
była thema 2,0 8V 89r:). była kappa 2,4JTD 99r. jest ALFA 166 2,4JTD i Fiat bravo JTD...lancia jeszcze bedzie!!!

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

climatronic.

Post autor: Nat » 17 lut 2006, 11:33

Po pierwsze: klimatyzacja nie dziala ponizej pewnej temperatury (bodajze +4 st. C)
Po drugie: AUTO to własnie włączenie sprężarki, która chłodzi. Jak masz AUTO wyłączone, to chłodzenie nie działa. Grzanie tak (np. w zimie), tak, bo termostat działa.
Oczywiscie, ze przyłączenie dodatkowego urządzenia do silnika powoduje, że energia uzyskana z paliwa musi byc dystrybuowana na jedno (dość paliwożerne) urządzenie więcej. Przy nie zmienionym stylu jazdy klima powinna wziąć +- 2 l paliwa/ 100 km (z włąćzona sprężarką).
Swoją drogą, kiedys czytałem, że warto włączac klimę, nawet jesli jej nie potrzebujemy raz na 2 tygodnie, na 10 minut, powoduje to lepsze smarowanie= mniejsze jej zużycie.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
piticooler
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 66
Rejestracja: 19 sie 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Lancia - climatronic

Post autor: piticooler » 17 lut 2006, 11:36

czyli jezeli w okresie letnim +30oC bede jechal w wylaczonym auto i ustawiona temp np na +24oC i sredniej predkosci obrotowej dmuchawy to sprezarka bedzie wylaczona czy wlaczona??
była thema 2,0 8V 89r:). była kappa 2,4JTD 99r. jest ALFA 166 2,4JTD i Fiat bravo JTD...lancia jeszcze bedzie!!!

Anonymous

Lancia - climatronic

Post autor: Anonymous » 17 lut 2006, 11:48

"piticooler" pisze:czyli jezeli w okresie letnim +30oC bede jechal w wylaczonym auto i ustawiona temp np na +24oC i sredniej predkosci obrotowej dmuchawy to sprezarka bedzie wylaczona czy wlaczona??
jeśli będzie ustawiona w trybie ECONO to będziesz miał zwykły nawiew..

jeśli AUTO lub FULL AUTO to sprężarka będzie włączona..

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Lancia - climatronic

Post autor: makek » 17 lut 2006, 11:53

Z wyłączonym trybem AUTO, tzn. włączonym ECONO to sterownik poinformuje , że nie jest w stanie osiągnąć takiej temperatury, wartość zadana zaczyna migać i chyba pojawia się temp. zewnętrzna. (tak jest w Dedrze)

Awatar użytkownika
Jeremy McFee
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Czym jest klimatronik

Post autor: Jeremy McFee » 17 lut 2006, 11:53

Automatyczna klimatyzacja jest niczym innym, jak sterowanym prostym programem zespołem nawiewów, wentylatora, filtrów, nagrzewnicy, sprężarki i czujników temperatury zewnętrznej i wewnętrznej.

AUTO nie oznacza włączenia sprężarki - tylko włączenie obwodu sprężarki (czyli chłodzenia) w układ.
Jeśli temperatura na zewnątrz jest wyraźnie niższa, niż wewnątrz - sprężarka w trybie AUTO sie nie włączy.
Tryb AUTO ma za zadanie tak sterować urządzeniami, żeby utrzymywać zadaną temperaturę - to podstawowy parametr, który wprowadza się ręcznie.
Naturalnie - klimatronik umożliwia ręczne modyfikowanie innych parametrów - czyli wyboru kanałów nawiewu, co jest przydatne, gdy np. mimo włączonego układu w trybie AUTO jednak zaparowują szyby.
Zmiana trybu nawiewu nie powoduje wyłączenia układu z trybu AUTO - modyfikuje tylko działanie programu ustawiając nawiew "na sztywno". W pełnym trybie AUTO klimatronik sam będzie sterował nawiewami. Da się to zaobserwować począwszy od uruchomienia zimnego auta - najpierw będzie dmuchał na szyby, potem stopniowo zmieni prędkości dmuchawy i ustawi się w pozycji "cieplej w nogi, chłodniej w twarz".

Tryb ECON służy do pracy latem, kiedy nie chcemy, by układ sam sterował spręzarką - w rzeczywistości wyłączamy ją z funkcjonowania układu - pozwala to na oszczędzanie paliwa (w mojej Themie różnica to około 1l/100 km).

Co do włączania sprężarki w zimie - rzeczywiście, serwisy radzą, żeby w trosce o trwałość sprężarki i sprzęgiełka - raz na 2 tyg. uruchomić spręzarkę. Żeby to zadziałało w zimie - trzeba ustawić temperaturę na LOW (maks. min.) i włączyć tryb AUTO. Przy temperaturze zewnętrznej rzędu -15 C lub niższej sprężarka może się i tak nie włączyć - zatem tej "zimowej konserwacji" należy dokonywać po uprzednim nagrzaniu wnętrza auta.

Klimatronik wymaga serwisu min. 2 razy w roku - w celu uzupełnienie czynnika chłodzącego (którego ubywa zawsze - nawet w superszczelnych układach [takich po prostu nie ma]) oraz dezynfekcji układu (odgrzybianie itp.). Warto to robić systematycznie - bo potem ryzykuje się ciągłe kichanie i infekcje dróg oddechowych.

PS. Sprężarka nie jest cały czas włączona w trybie AUTO - natomiast ten tryb umożliwia jej włączanie się, kiedy to potrzebne (jak układ osiagnie zadaną temperaturę wnętrza - sprężarka w trybie AUTO samoczynnie się wyłączy - więc to nie jest tak, że w trybie AUTO cały czas sprężarka obciąża silnik)
J. McFee

Awatar użytkownika
Wujek_2000
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 394
Rejestracja: 17 paź 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Lancia - climatronic

Post autor: Wujek_2000 » 17 lut 2006, 12:11

Chyba się zgubiłem. Co zrobić żeby wyłączyć klimatyzację i korzystac tylko z tradycyjnego nawiewu? W Kapciu są tryby AUTO, ECONO itd. ale nie zauważyłem klawisza wyraźnie mówiącego "naciśnij tutaj żeby wyłączyć tą cholerną klimę" czyli tradycyjnego "Clima Off". No więc jak ją wyłączyć?
Lancia Kappa 3.0 V6 24V 1995 r.
Audi A6 3.0 TDI Quattro 2006 r.

Awatar użytkownika
piticooler
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 66
Rejestracja: 19 sie 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Lancia - climatronic

Post autor: piticooler » 17 lut 2006, 12:16

wujek dokladnie o to samo mi chodzi......:))) dzikei za pomoc bo jzu nie wiedzialem jak to ujac w slowa:))) wiec jak to jest ... wie ktos ... czy wszyscy korzystaja jak im climatronic pozwala a nie tak jak by sami tego chcieli???:))
była thema 2,0 8V 89r:). była kappa 2,4JTD 99r. jest ALFA 166 2,4JTD i Fiat bravo JTD...lancia jeszcze bedzie!!!

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Odp: Czym jest klimatronik

Post autor: makek » 17 lut 2006, 12:23

"Jeremy McFee" pisze:Tryb ECON służy do pracy latem, kiedy nie chcemy, by układ sam sterował spręzarką - w rzeczywistości wyłączamy ją z funkcjonowania układu - pozwala to na oszczędzanie paliwa (w mojej Themie różnica to około 1l/100 km).

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Lancia - climatronic

Post autor: prezesjm » 17 lut 2006, 12:25

OJEJ no przeca wam wyraźnie napisali jak włączysz tryb ECON lub ECONO to sprężarka NIE DZIAŁA. Wszysko inne tak tylko sprężarka sie nie włączy czy jest zimno czy ciepło i oczywiście jak jest na zewnątrz auta plus 30 a ustawisz na 18 to będzie wtedy tylko dmuchać mocniej ale nic nie będzie chłodniej.

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Czym jest klimatronik

Post autor: Nat » 17 lut 2006, 12:26

To jeszcze raz, jasno i wyraźnie: "wyłącz tę cholerną klimę "(znaczy sprężarkę znaczy, że nie chłodzi i nie pozera dodatkowej ilosci paliwa) dokonuje sie za pomocą wciśnięcia guzika Econo.
W Lybrze mozna tez w ogóle wyłączyć wszystko, ale w tym momencie nie pamiętam jakim guzikiem, jak zejde i sprawdzę, to napiszę.
piti: a jaki model Lancii posiadasz?
Jeremiasz: ten tekst kwalifikuje się do nagrody "tekst dnia":
"Jeremy McFee" pisze:(maks. min.)
Ciekawe, czy równiez skręcasz prosto i cofasz sie do przodu : nonieee :
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
piticooler
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 66
Rejestracja: 19 sie 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Lancia - climatronic

Post autor: piticooler » 17 lut 2006, 12:42

heheh no z tym tekstem to naprawde.... nagroda pulicera czy jak to sie tam pisze:)))
A co do lanci.... to mialem sie pochwalic za okolo 2 tygodnie... bo swiezo kupiona:)) no ale dobra pochwale sie teraz a za 2 tygodnie wkleje fotki.. wiec : Kappa 99r 2,4JTD , 150 tys km, czarny sedan, jasny welur, Navi.
narazie stoi na pdworku i czeka na tablice:)))
zapomnialem dodac ze do tej pory byla Thema 89r 2.0 8v... czas sie przerzucic:)))
była thema 2,0 8V 89r:). była kappa 2,4JTD 99r. jest ALFA 166 2,4JTD i Fiat bravo JTD...lancia jeszcze bedzie!!!

Awatar użytkownika
Jeremy McFee
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Odp: Czym jest klimatronik

Post autor: Jeremy McFee » 17 lut 2006, 13:23

"Nat" pisze:To jeszcze raz, jasno i wyraźnie: "wyłącz tę cholerną klimę "(znaczy sprężarkę znaczy, że nie chłodzi i nie pozera dodatkowej ilosci paliwa) dokonuje sie za pomocą wciśnięcia guzika Econo.
W Lybrze mozna tez w ogóle wyłączyć wszystko, ale w tym momencie nie pamiętam jakim guzikiem, jak zejde i sprawdzę, to napiszę.
piti: a jaki model Lancii posiadasz?
Jeremiasz: ten tekst kwalifikuje się do nagrody "tekst dnia":
"Jeremy McFee" pisze:(maks. min.)
Ciekawe, czy równiez skręcasz prosto i cofasz sie do przodu : nonieee :
No trochę zakręcony jestem dzisiaj ;-)
No maksymalne dno! ;-)
J. McFee

Awatar użytkownika
EWCIA
Klubowiczka
Klubowiczka
Posty: 497
Rejestracja: 07 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Lancia - climatronic

Post autor: EWCIA » 17 lut 2006, 13:40

"piticooler" pisze: A co do lanci.... to mialem sie pochwalic za okolo 2 tygodnie... bo swiezo kupiona:)) no ale dobra pochwale sie teraz a za 2 tygodnie wkleje fotki.. wiec : Kappa 99r 2,4JTD , 150 tys km, czarny sedan, jasny welur, Navi.
..moje gratulacje : brawo : musi być piękny okaz..jeszcze ten czarny kolor..ech
pozdrawiam
E
kiedyś Kappa Blue Lady - obecnie Coupe 20VT ;-)

Awatar użytkownika
Wujek_2000
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 394
Rejestracja: 17 paź 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Lancia - climatronic

Post autor: Wujek_2000 » 17 lut 2006, 13:55

Również gratuluję nowego nabytku :)
a swoją drogą zastanawiam się dlaczego Lancia nie umieściła guzika "Clima Off" było by znacznie mniej głowienia :)
Lancia Kappa 3.0 V6 24V 1995 r.
Audi A6 3.0 TDI Quattro 2006 r.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”