Post
autor: Jeremy McFee » 17 lut 2006, 11:53
Automatyczna klimatyzacja jest niczym innym, jak sterowanym prostym programem zespołem nawiewów, wentylatora, filtrów, nagrzewnicy, sprężarki i czujników temperatury zewnętrznej i wewnętrznej.
AUTO nie oznacza włączenia sprężarki - tylko włączenie obwodu sprężarki (czyli chłodzenia) w układ.
Jeśli temperatura na zewnątrz jest wyraźnie niższa, niż wewnątrz - sprężarka w trybie AUTO sie nie włączy.
Tryb AUTO ma za zadanie tak sterować urządzeniami, żeby utrzymywać zadaną temperaturę - to podstawowy parametr, który wprowadza się ręcznie.
Naturalnie - klimatronik umożliwia ręczne modyfikowanie innych parametrów - czyli wyboru kanałów nawiewu, co jest przydatne, gdy np. mimo włączonego układu w trybie AUTO jednak zaparowują szyby.
Zmiana trybu nawiewu nie powoduje wyłączenia układu z trybu AUTO - modyfikuje tylko działanie programu ustawiając nawiew "na sztywno". W pełnym trybie AUTO klimatronik sam będzie sterował nawiewami. Da się to zaobserwować począwszy od uruchomienia zimnego auta - najpierw będzie dmuchał na szyby, potem stopniowo zmieni prędkości dmuchawy i ustawi się w pozycji "cieplej w nogi, chłodniej w twarz".
Tryb ECON służy do pracy latem, kiedy nie chcemy, by układ sam sterował spręzarką - w rzeczywistości wyłączamy ją z funkcjonowania układu - pozwala to na oszczędzanie paliwa (w mojej Themie różnica to około 1l/100 km).
Co do włączania sprężarki w zimie - rzeczywiście, serwisy radzą, żeby w trosce o trwałość sprężarki i sprzęgiełka - raz na 2 tyg. uruchomić spręzarkę. Żeby to zadziałało w zimie - trzeba ustawić temperaturę na LOW (maks. min.) i włączyć tryb AUTO. Przy temperaturze zewnętrznej rzędu -15 C lub niższej sprężarka może się i tak nie włączyć - zatem tej "zimowej konserwacji" należy dokonywać po uprzednim nagrzaniu wnętrza auta.
Klimatronik wymaga serwisu min. 2 razy w roku - w celu uzupełnienie czynnika chłodzącego (którego ubywa zawsze - nawet w superszczelnych układach [takich po prostu nie ma]) oraz dezynfekcji układu (odgrzybianie itp.). Warto to robić systematycznie - bo potem ryzykuje się ciągłe kichanie i infekcje dróg oddechowych.
PS. Sprężarka nie jest cały czas włączona w trybie AUTO - natomiast ten tryb umożliwia jej włączanie się, kiedy to potrzebne (jak układ osiagnie zadaną temperaturę wnętrza - sprężarka w trybie AUTO samoczynnie się wyłączy - więc to nie jest tak, że w trybie AUTO cały czas sprężarka obciąża silnik)
J. McFee